Tuesday, March 23, 2010

Suntem o tara de borfasi

Ieri seara veneam de la serviciu. La intrare pe scara blocului, 3 politisti (2 barbati si 1 femeie) stateau si se zgaiau inauntru. Deh, are scara interfon. Pai nu puteau sa sune la orice apartament si sa se prezinte, ca sunt de la Politie?
Se pare ca nu, asa ca am descuiat eu usa si i-am poftit inauntru. Unul dintre agenti a ramas afara, la masina.
Cum urcau pe scara catre etajul 1, domnul agent o ia la rost pe femeia care i-a chemat, iesita pe casa scarii: "Nu puteati doamna sa ne raspundeti la interfon, sa ne deschideti?".
Nu buna ziua, nu futute-n cur.
"Pai n-am interfon".
Nu conteaza, trebuia sa te duci la sectie cucoana si sa ii iei de manuta, cu taxiul sau in puf, ca benzina pentru masinile lor costa.

Cum am vazut eu ca liftul nu vrea sa vina, am zis si eu ceva printre dinti si hai pe scari pana la 6.
Trecand pe langa apartamentul cu pricina, in cateva secunde am inteles ca cineva necunoscut ar fi intrat, dar se pare ca nu lipseste nimic, sau cel putin nu a avut timp locatara sa verifice. Care era destul de tinerica, spre pustoaica, probabil de asta nu a contat regula de bun simt cu prezentatul identitatii. Declinatul identitatii, ca asa se spune mai frumos.

Urmeaza urmatoarea intrebare, zeflemitor, din partea doamnei agent: "Si ati pus mana peste tot, asa-i?"
"Nu, doar pe clanta", i se raspunde.

Bun, deja eram la etajul doi, am mai blestemat un pic si am ajuns acasa.

Astazi dimineata, pe la 8, dau sa plec la serviciu. Cum cobor din lift (binenteles ca atunci cand am ajuns eu la etajul destinatie, liftul a inceput sa mearga), vad vreo doi domni agenti de la Politie ca stau langa usa de la intrare pe scara.
Dar de data asta erau inauntru si se zgaiau afara.

Dau "buna dimineata" si apas butonul de eliberare a electromagnetului pentru a deschide usa.
"Locuiti aici?"
"Da", zic eu din reflex adormit, intorcandu-ma sa vad daca vorbeste intr-adevar cu mine.
"Sunteti propietar?"
"Nu. Chirias", raspund.
"Aratati-ne va rog buletinul".

Asta cu "va rog" am pus-o acum de la mine, nu mai retin exact daca a spus-o sau nu, dar banuiesc ca asa ar fi frumos.

In timp ce cautam "buletinul" (care de fapt nu mai e de mult "buletin" ci "carte de identitate"), incep eu:
"Dar de ce vorbiti asa "frumos" cu mine?"
"Pai cum vreti sa vorbim nu vedeti ca stam langa usa? Ce, credeati ca va intrebam de sanatate sau cum ati dormit azi-noapte?"

Nu imi venea sa cred, am avut impresia ca sunt un mucos cu putza prin nisip si ma conversez cu colegi de aceasi seama.

"Nu stiu, nu cunosc procedurile Politiei, ca sa stiu ce trebuie sa fac atunci cand vad niste agenti".
M-am cam oprit la timp si imi pare rau pentru treaba asta, dupa ce am primit "buletinul" inapoi si m-am dezmeticit imi veneau niste replici de mai mare dragul, chiar imi pare rau ca am fost atat de moale si adormit.

I-as fi intrebat daca au nevoie sa le deschid eu usa, ca poate nu stiu sa iasa afara sa isi faca nevoile, alea care or fi ele.
Nu de alta, dar nici colegii lor nu au stiut sa intre.

Am mai avut eu ceva legaturi cu "agenti", dar parca acum incep sa cred ca toate bancurile sunt adevarate si ca regula in tara asta nu este "dovedeste tu ca sunt vinovat" ci "trebuie sa dovedesc eu ca sunt nevinovat", chiar daca ei nu au probe cu care sa ma acuze.

Ca sa nu mai zic faptul ca celor care raspundeau ca sunt proprietari, nu ii intrebau "de sanatate", adica nu le verificau actele.
Pai ce, ei cred ca toti hotii sunt idioti? Nu, sunt smecheri, ca de aia nu sunt prinsi (pe langa faptul ca nu prea isi da Politia interesul, am auzit de atatea ori "da' ce, mai vreti sa depuneti plangere? oricum nu mai recuperam nimic"). Pot foarte bine sa spuna ca sunt proprietari si sa plece linistiti, indiferent ca locuiesc in acelasi bloc sau nu.

Pai pe agenti ii doare fix undeva de "cetatean" si nevoile lui.
Ei sunt platiti din... cum se spune, ala, bugetul statului. Care creste singru in copaci.

Si tocmai citisem sau auzisem zilele trecute ca tot mai multi politisti se retrag la birou, nu mai vor pe teren.
Da' ce, la birou nu au treaba, sau cum? Nu trebuie rezolvate dosare si pe acolo?

Ce ciudat suna "agent" pe masura ce il pronunti mai des. Parca incepe sa sune a lichid, asa, o chestie pe care o torni intr-un borcan sau dintr-un borcan.

Ce legatura are titlul cu ce am scris eu aici: simplu, suntem considerati VINOVATI pana la proba contrarie.
Le multumesc domnilor agenti ca mi-au reamintit faptul ca trebuie sa imi pun viza de flotant in maximum 15 zile de la sosirea in noua locatie.
Ma mai gandesc, poate dau peste o punga de galbeni pe strada si reusesc sa plec din tara asta.
Poate ca in Groenlanda e mai bine.
Sau, poate Mongolia? Nu am auzit nimic de tara asta in ultimii 20 de ani, ceea ce este doar un lucru bun: nu are criminalitate, nu are realizari, e doar un loc sub soare unde pot sta linistit cu bucile in sus. Sau cu alta parte, depinde de dispozitie.

Hai sa traiti voi bine. Eu nu mai am sperante pentru mine.

0 comments: